Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wywiązaniu się z obowiązku podatkowego.

Zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego o wywiązaniu się z obowiązku podatkowego, zwolnieniu podatkowego lub przedawnieniu podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia udziałów w Lokalu w drodze dziedziczenia.

Spadkobiercy lub obdarowani mieszkaniami w wyniku spadków lub darowizn, często wyrażają zdziwienie w chwili, gdy decydują się na ich sprzedaż. Okazuje się, że Notariusz żąda od nich zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o wywiązaniu się z obowiązku podatkowego, zwolnieniu podatkowego lub przedawnieniu podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia udziałów w Lokalu w drodze dziedziczenia.

Kiedy takie zaświadczenie jest wymagane?

Otóż nie w każdym przypadku Notariusz będzie żądał takiego zaświadczenia. Zaświadczenie wydane przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn będzie wymagane w sytuacji:

- jeżeli nabycie lokalu miało miejsce przed dniem 1 stycznia 2007 roku - tylko w przypadku, gdy nabycie lokalu nastąpiło w drodze spadku,

- po dniu 1 stycznia 2007 roku – w każdym przypadku, również, gdy nabycie lokalu nastąpiło w formie darowizny.

Ściślej mówiąc, w przypadku, gdy Sprzedający nabył nieruchomość po 1 stycznia 2007 roku w drodze zapisu, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub zachowku – Notariusz będzie wymagał zaświadczenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego (także w przypadku, gdy Sprzedający skorzystał ze zwolnienia podatkowego, bądź nastąpiło przedawnienie).

Litera prawa

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn - jeżeli przedmiotem aktu notarialnego, który ma być sporządzony, lub dokumentu, co do którego notariusz ma uwierzytelnić podpis, ma być zbycie praw do spadku albo zbycie lub obciążenie rzeczy lub praw majątkowych uzyskanych tytułem (art. 1 ustawy):

 - dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego,

 - darowizny, polecenia darczyńcy,

 - zasiedzenia,

 - nieodpłatnego zniesienia współwłasności,

 - zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu,

 - nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności,

Notariusz może dokonać tych czynności tylko za uprzednią pisemną zgodą naczelnika urzędu skarbowego albo po przedstawieniu zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.

Zatem podsumowując powyższe, należy jednoznacznie wskazać, że jeżeli Sprzedający chce w formie aktu notarialnego zbyć lokal, który nabył w drodze dziedziczenia lub zasiedzenia – niezależenie od daty jego nabycia – musi wystąpić do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie zaświadczenia. Natomiast jeżeli Sprzedający nabył lokal w drodze darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności – o zaświadczenie musi wystąpić tylko wtedy, gdy nabycie lokalu miało miejsce po 1 stycznia 2007 roku.

Żeby uzyskać zaświadczenie należy złożyć wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w placówce, w której została złożona deklaracja. Wzór wniosku dostępny jest na stronach Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

 

 

Pozostałe aktualności

Odpowiedzialność biura nieruchomości w procesie sprzedaży lub wynajmu

Wielu Klientów pyta, jaki zakres odpowiedzialności ponosi biuro nieruchomości w całym procesie sprzedaży lub wynajmu nieruchomości? Co dzieje się, gdy jedna ze stron transakcji okaże się nieuczciwa? Czy biuro nieruchomości ma narzędzia, która pozwalają na sprawdzenie stron transakcji pod względem wiarygodności i wypłacalności?

Czytaj więcej

Sprzedaż mieszkania a udostępnienie kluczy do mieszkania przed podpisaniem umowy przyrzeczonej sprzedaży.

Proces sprzedaży mieszkania zaczyna się z chwilą zawarcia umowy przez waściciela mieszkania z biurem nieruchomości. Wówczas to następuje cykl działań zmierzających do przygotowania solidnej oferty, która ma trafić do jak największej liczby osób zainteresowanych kupnem mieszkania.

Czytaj więcej

Błędy merytoryczne w Księdze Wieczystej. Co robić?

Księga Wieczysta przedstawia stan prawny nieruchomości, a informacje w niej zawarte powinny być zgodne ze stanem rzeczywistym. Nie zawsze jednak tak jest pomimo, że wpisów do Księgi Wieczystej dokonuje się w ściśle określonej procedurze i na ściśle określonych wzorach wniosków.

Czytaj więcej