Wymeldowanie przy sprzedaży mieszkania lub domu

Wśród dokumentów, których przy podpisaniu przyrzeczonej umowy sprzedaży, a więc faktycznym przeniesieniu własności wymaga Notariusz, jest zaświadczenie wydawane w Urzędzie Gminy o niezameldowaniu żadnych osób pod wskazanym adresem.

Zaświadczenie takie wydawane jest z reguły „od ręki”. Wystarczy złożyć wniosek, a prowadzona w formie elektronicznej ewidencja meldunkowa pozwala urzędnikowi w ciągu kilku chwil stwierdzić, czy pod wskazanym adresem jest ktoś zameldowany czy nie i wydać stosowne zaświadczenie.

Jeżeli oprócz właściciela jest tam zameldowana jeszcze inna osoba, należy udać się z nią do urzędu i dokonać wymeldowania. Jest to bardzo istotne, gdyż żaden  Kupujący nie zgodzi się na zakup nieruchomości w której są zameldowane jakiekolwiek osoby.

Należy pamiętać, że Notariusze honorują takie zaświadczenia jeśli data ich wydania nie jest starsza  niż 2-3 dni od dnia podpisania aktu notarialnego umowy sprzedaży. Nie jest to jednak regułą. Gdy zaświadczenie jest wydane nieznacznie wcześniej, Notariusz za zgodą osoby Kupującej przyjmie od Sprzedającego pisemne oświadczenie o niezameldowaniu jakichkolwiek osób pod wskazanym adresem. Takie oświadczenie jest w pełni wartościowe pod względem formalno-prawnym. Dopuszczalny jest także brak w ogóle urzędowego zaświadczenia. Wówczas procedura jest taka sama jak powyżej. Notariusz za zgodą osoby Kupującej może przyjąć pisemne oświadczenie osoby Sprzedającej.

W praktyce jednak rzadko się zdarza, żeby osoba Kupująca zgodziła się tylko na oświadczenie osoby Sprzedającej. Powodem jest zwykła ostrożność i zasada ograniczonego zaufania, co jest całkowicie zrozumiałe. Dlatego Kancelarie Notarialne wśród dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia transakcji sprzedaży wymagają także takiego zaświadczenia. Oczywiście zdarzają się wyjątki, np. w sytuacji, gdy Sprzedający z Kupującym dobrze się znają lub są ze sobą spokrewnieni.

Co zrobić, gdy Sprzedający za zgodą Kupującego może zajmować lokal jeszcze jakiś czas po jego sprzedaży?

Po pierwsze, takie uzgodnienie musi być precyzyjnie opisane w akcie notarialnym umowy sprzedaży, a także musi być wskazany nieprzekraczalny termin opuszczenia lokalu przez dotychczasowego Właściciela.

Po drugie, w chwili podpisywania umowy sprzedaży nie powinien być już nikt zameldowany w sprzedawanym lokalu, niezależnie od tego, czy dotychczasowy Właściciel sprzedaje niezamieszkały lokal, czy zgodnie z umową ma go opuścić np. po miesiącu.

Niezależnie od możliwości zastosowania różnych wariantów dot. informacji o niezameldowaniu osób oraz niezależnie od poziomu wzajemnego zaufania pomiędzy Sprzedającym a Kupującym, cały proces sprzedaży powinien być jak najbardziej sformalizowany i przejrzysty. Zatem jeżeli możliwy jest do uzyskania urzędowy dokument o niezameldowaniu osób pod wskazanym adresem - a jest - to powinien być on przez osobę Sprzedającą dostarczony.

Pozostałe aktualności

Dlaczego mieszkania na wyższych piętrach są droższe?

Na rynku nieruchomości jednym z najbardziej fascynujących zagadnień, które budzi zainteresowanie zarówno osób szukających swojego pierwszego apartamentu, jak i doświadczonych inwestorów - różnice w cenach mieszkań w zależności od piętra. Dlaczego zwykle apartamenty na wyższych kondygnacjach są droższe? To pytanie otwiera dyskusje i wymaga dogłębnej analizy, ponieważ odpowiedź nie jest oczywista na pierwszy rzut oka. Przed zagłębieniem się w szczegóły warto przyjrzeć się temu zjawisku z bliska.

Czytaj więcej

Czy ubezpieczenie domu jest obowiązkowe?

Zakup ubezpieczenia domu to jedna z ważniejszych decyzji, jakie podejmujemy jako jego właściciele. Naszym celem jest zapewnienie nieruchomości jak największego bezpieczeństwa i ochrony. Jednakże, czy ubezpieczenie domu jest zawsze konieczne? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu tej decyzji? Ile właściwie kosztuje ubezpieczenie domu? W niniejszym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i dostarczyć praktycznych porad dla wszystkich, którzy zastanawiają się nad ubezpieczeniem swojego domu, w tym także domu w budowie. Celem jest umożliwienie świadomego wyboru polisy ubezpieczeniowej, która zapewni nie tylko ochronę naszego domu, ale również spokój i bezpieczeństwo.

Czytaj więcej

Dom dla pary - jaki wybrać?

Przy wyborze domu dla pary istotne jest uwzględnienie zarówno bieżących potrzeb, jak i przyszłych planów. Poszukując idealnej przestrzeni, warto skupić się na praktyczności, komforcie i możliwości dostosowania do zmieniających się sytuacji życiowych. W niniejszym artykule postaramy się przyjrzeć różnym rodzajom domów, ich zaletom oraz sposobom dopasowania do potrzeb. Celem jest znalezienie rozwiązania, które nie tylko spełni oczekiwania estetyczne, ale również zapewni funkcjonalność i wygodę, tworząc tym samym idealną przestrzeń do życia dla dwóch osób!

Czytaj więcej