Obowiązek meldunkowy utrzymany, ale od teraz także online

Pomimo trwających od kilku lat prac nad zniesieniem obowiązku meldunkowego z dniem 1 stycznia 2018 roku obowiązek ten nie zostanie zniesiony.

Dzięki uchwalonym zmianom obywatel Polski będzie miał możliwość zgłoszenia zameldowanie w formie elektronicznej (lub jak dotychczas w formie pisemnej w organie gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania).

Wniosek elektroniczny od 01 stycznia 2018 r. będzie możliwy do złożenia za pośrednictwem platformy ePUAP, do którego należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, albo w sytuacji, gdy obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. W razie niemożności ich uzyskania ww. dokumentów wystarczające jest ich odwzorowanie cyfrowe (np. skan).

Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu

Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być:

  • umowa cywilnoprawna,
  • odpis z księgi wieczystej
  • wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
  • decyzja administracyjna,
  • orzeczenie sądu.

Katalog dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu jest otwarty. Czynność zameldowania jest wolna od opłat (podobnie jak nie pobiera się opłaty za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały).

Obowiązek meldunkowy należy wykonać najpóźniej w terminie 30 dniu licząc od dnia przybycia do nowego miejsca pobytu stałego. W przypadku jego niedopełnienia obywatelom polskim nie grożą jednak żadne konsekwencje. Ewentualne sankcje w postaci grzywny mogą dotknąć tylko niektórych cudzoziemców.

Pozostałe aktualności

Umowa przedwstępna i umowa przyrzeczona sprzedaży nieruchomości

Sprzedajesz nieruchomość i chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na temat tego, jaką umowę należy zawrzeć z Kupującym? Zapraszamy do krótkiego artykułu, w którym wyjaśniamy, czym są umowy przedwstępna i końcowa sprzedaży nieruchomości oraz czy podpisanie umowy przedwstępnej jest zawsze konieczne.

Czytaj więcej

Kiedy sprzedać mieszkanie otrzymane w spadku?

Osoby, które sprzedają odziedziczone nieruchomości w określonych okolicznościach zobowiązane są do zapłaty podatku dochodowego. Jakie warunki determinują takie obowiązki? Przygotowaliśmy krótki poradnik zawierający podstawowe informacje dotyczące tego, na co warto zwrócić uwagę podczas sprzedaży mieszkania otrzymanego w spadku. Te same zasady obowiązują w przypadku sprzedaży nieruchomości takiej jak dom czy działka budowlana.

Czytaj więcej

Złagodzenie warunków oceny zdolności kredytowej przez KNF

Jak zapowiedziana weryfikacja Rekomendacji S i obniżenie buforu wpłynie na sytuację kredytobiorców, którzy w ostatnim roku nie mieli możliwości zaciągnięcia kredytu hipotecznego z uwagi na niską zdolność kredytową? Wystarczy zerknąć na kilka reprezentatywnych przykładów.

Czytaj więcej