Jak sprzedać nieruchomość przebywając za granicą?

Od wielu lat, Polacy masowo wyjeżdżają za granicę pozostawiając swoje nieruchomości pod opieką rodziny bądź znajomych. Czasami decydują się na dłuższy pobyt lub osiedlenie w innym kraju, i wówczas pojawia się pomysł sprzedaży mieszkania lub domu w Polsce. Z relacji osób, które tak postąpiły wynika, że był to dla nich nie lada problem. Tymczasem sprawa nie jest tak skomplikowana na jaką wygląda.

 

 

Jak wygląda procedura zawarcia formalnej współpracy

 

Osoby, które podejmą decyzję o sprzedaży mieszkania lub domu, a przebywają poza granicami Polski, w zasadzie powinny wykonać jeden telefon – do wybranego biura nieruchomości. W trakcie rozmowy agent wyjaśni i omówi warunki współpracy i dalszy tok postępowania. Z reguły wygląda to następująco:

 

  • agent wysyła za pośrednictwem poczty elektronicznej umowę pośrednictwa oraz niezbędne informacje, które mają na celu sformalizowanie współpracy,
  • osoba przebywająca za granicą drukuje umowę w dwóch egzemplarzach, wypełnia ją i odsyła podpisany skan. Dodatkowo dwa wypełnione i podpisane egzemplarze wysyła kurierem na adres biura nieruchomości (na koszt biura),
  • skan umowy nie uprawnia do podjęcia działań przez agencję nieruchomości, ale pozwala na robocze przygotowanie oferty,
  • po otrzymaniu oryginałów umowy pośrednictwa przez agencję, umowa zostaje podpisana przez uprawnioną osobę i jeden egzemplarz zostaje odesłany na koszt biura do Właściciela,
  • jeżeli kluczami do mieszkania dysponuje ktoś w Polsce, zostają one przekazane za pokwitowaniem agentowi prowadzącemu ofertę, a jeżeli nie, zostają one przekazane kurierem, podobnie jak w przypadku umowy pośrednictwa.
 

 

Co dalej?

 

Kolejne kroki agenta wymagają przygotowania oficjalnej oferty sprzedaży, w tym zlecenie wykonania profesjonalnych zdjęć, zamieszczenie oferty na kilkunastu portalach branżowych, poszukiwanie kupującego wśród osób zgłaszających się do biura i prowadzenie prezentacji.

Jeżeli Sprzedający upoważni agenta, może on także prowadzić w imieniu Sprzedającego negocjacje z Kupującym.

 

Sprzedajemy!

 

Gdy już agent znajdzie Kupującego i zostanie ustalona cena sprzedaży, należy wyznaczyć datę podpisania umowy sprzedaży u Notariusza. W większości przypadków Właściciele przyjeżdżają na podpisanie aktu notarialnego, jednakże w wyjątkowych sytuacjach dzieje się inaczej. Zdarzają się sytuacje, że Właściciel jeszcze przed sprzedażą nieruchomości przebywa kilka dni w Polsce i upoważnia notarialnie agenta do sprzedaży jego nieruchomości. W ten sposób chce zabezpieczyć się przed sytuacją, gdyby z jakiś nieprzewidzianych powodów nie mógł przyjechać do Polski na podpisanie umowy.

 

Sprzedane!

 

Niezależnie od tego, czy umowę sprzedaży w Kancelarii Notarialnej będzie podpisywał osobiście Właściciel czy upoważniony przez niego agent, pozostaje jeszcze jedna czynność do wykonania, a mianowicie wydanie nieruchomości nowemu Właścicielowi i sporządzenie protokołów zdawczo-odbiorczych. Dzieje się to po otrzymaniu zapłaty przez Sprzedającego i w ściśle określonym terminie wskazanym w umowie sprzedaży. W tym przypadku Sprzedający także może upoważnić agenta do wydania nieruchomości nowemu Właścicielowi.

 

Sprzedaż nieruchomości przez osoby przebywające poza granicami kraju nie musi być kłopotliwe. Wystarczy zlecić przeprowadzenie całego procesu sprzedaży agencji nieruchomości i cieszyć się po pewnym czasie ze skutecznie przeprowadzonej transakcji.

 

Pozostałe aktualności

Zakup działki budowlanej. Na co zwrócić uwagę przy zakupie działki?

Zakup działki budowlanej to decyzja, która wiąże się z dużymi wydatkami oraz długoterminową inwestycją. Zanim zdecydujemy się na zakup, warto dokładnie przeanalizować kilka kluczowych aspektów, które pozwolą uniknąć problemów w przyszłości. W artykule omówimy, na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze działki budowlanej, aby proces budowy wymarzonego domu przebiegał bez większych trudności.

Czytaj więcej

Kto płaci za remont w wynajmowanym mieszkaniu?

Zagadnienie odpowiedzialności za remonty w wynajmowanym mieszkaniu jest jednym z kluczowych punktów współpracy między wynajmującym a najemcą. Prawo oraz umowa najmu jasno określają zakres obowiązków obu stron, ale ich interpretacja bywa źródłem nieporozumień. W artykule szczegółowo omówimy, kto i za jakie prace remontowe odpowiada w wynajmowanym mieszkaniu.

Czytaj więcej

Koszty notarialne przy zakupie mieszkania - wszystko, co musisz wiedzieć

Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji finansowych w życiu. W procesie tym istotną rolę odgrywają koszty notarialne, które są nieodłącznym elementem zawierania transakcji na rynku nieruchomości. Opłaty, nazywane również taksą notarialną, są regulowane przepisami prawa i zależą od wartości nieruchomości oraz rodzaju rynku, na którym dokonujemy zakupu. W tym artykule omówimy szczegółowo, co składa się na koszty notarialne przy zakupie mieszkania, jakie dodatkowe opłaty należy uwzględnić oraz kto ponosi te wydatki.

Czytaj więcej